Level Up i Barcelona: una aposta transversal pel desenvolupament indie

0
527
Taquilles de les oficines de Level Up a Barcelona

En el sector del videojoc espanyol, més enllà dels estudis de més renom i els jocs amb major reconeixement nacional i internacional, cada vegada comencen a alçar-se amb major freqüència i personalitat pròpia els projectes d'incubació i accelerament del desenvolupament. Si ens posem a buscar i fer recompte, actualment dins del sector destaquen i ja són reconegudes iniciatives d'abast global com PlayStation Talents o PlayStation Talents Games Camp, a més d'altres propostes més localitzades, com són els casos de GameBCN en la capital catalana, Demium Games a Madrid o Llançadora a València. I encara que el nombre d'incubadores ja és remarcable, el naixement de nous projectes similars és una tendència que va a l'alça.

Malgrat que la seva popularitat va creixent i que la varietat ja és admirable, trobant-se repartides de llarg a llarg del territori nacional, segons el Llibre Blanc del Videojoc Espanyol només el 37% dels estudis nacionals han passat per un projecte d'aquest tipus, deixant prop del 65% del total fora d'aquestes iniciatives. Aquests projectes centren la seva labor a oferir beques a estudis independents que, durant una mitjana de 10 mesos i mig (segons recull el Llibre blanc), es dediquen íntegrament a treballar en un títol que, en acabar el procés, es presenta a publishers que puguin interessar-se pel producte final.

Foto de família de GameBCN (2018), incubadora que suma ja cinc edicions / Foto: GameBCN

Amb cinc edicions reeixides a la seva esquena, GameBCN és una de les incubadores de major trajectòria en el panorama nacional. Situada en l'antic Canòdrom de la ciutat (on es van celebrar les dues primeres edicions de l' Indie Dev Day, aquesta iniciativa porta impulsada més d'una trentena de projectes en el seu lustre de vida, entre els quals destaquen Etherborn, Endling o Aragami, per citar alguns exemples.

Però, malgrat tractar-se d'un projecte ja consolidat i que a més compta amb el suport d'institucions importants com l'ajuntament de la capital catalana o la mateixa Generalitat, no arriba a abastar, ni des de lluny, totes les necessitats del desenvolupament indie de la comunitat. I és precisament per a aportar més llum i oportunitats a tots els llocs als quals no arriba GameBCN que va néixer fa ja uns anys Level Up Game Dev Hub, que enguany encara, per primera vegada, la creació d'un espai destinat a la preincubació, naixement i desenvolupament d'aquells projectes que puguin aspirar a altres processos d'incubació i refinament del producte en un futur.

Oficinas Level Up
Entrada de les oficines de Level Up a Barcelona / Foto: Level Up

Level Up: un seguiment constant

"Estem en contacte habitualment amb la gent de GameBCN, però nosaltres naixem amb un altre objectiu: afavorir la transició entre el desenvolupament acadèmic i els estudis indie». Així definia Level Up Roger Montserrat, director de la preincubadora, que afegia que el projecte pretén "conviure amb aquestes altres propostes, acompanyar als estudis en la seva maduració i preparar-los per a, qui sap si en un futur, poder participar en aquestes incubadores". Montserrat, com a desenvolupador i persona adobada en el sector, ha cregut necessari apostar per crear un projecte així, "únic en el territori nacional", pel fet que "incubadores com GameBCN busquen projectes molt més madurats, i realment hi ha molt de camí a recórrer abans d'arribar fins a aquestes iniciatives", explica el director.

Espai de coworking del qual disposa Level Up a la capital catalana / Foto: Level Up

Per a donar resposta a aquesta necessitat, des de Level Up s'aposta per un projecte de curta durada, delimitat pel que fa a equips i amb un desenvolupament molt natural per a «afavorir la tutorització i el seguiment i, sobretot, minimitzar els riscos de fracàs que es poden donar en aquestes fases del desenvolupament. L'important és que els estudis que es formin puguin arribar a encaixar en el mercat i en la situació actual del sector», afirma Montserrat. Per a això, les inscripccions a aquest procés continuen vigents fins diumenge que ve 14, data assenyalada per a tots aquells estudis que s'estiguin plantejant entrar a la iniciativa que donarà principi el pròxim 1 de març. "De moment no podem donar dades segures de sol·licituds rebudes, ja que hi ha molt d'interès, però moltes persones fins i tot li ho estan plantejant a causa de la situació sanitària", explica.

Precisament per a combatre la por i les inseguretats, recentment s'han aplicat uns canvis importants en els requisits: la formació serà íntegrament en línia i es poden presentar candidatures fins i tot de fora de la capital catalana (encara que implica no poder optar a la beca de 2.500 euros que s'ofereix). "Només podem acceptar un total de sis equips en aquesta primera convocatòria, però considerem que, per a ser el primer any, és tot un èxit, ja que durant sis mesos tots ells podran dedicar-se a desenvolupar propostes que permetin desembocar en projectes i donem interessants», diu el

Mentores Level Up 1
Alguns dels mentors que participaran en la primera edició de Level Up

I és que, segons el seu punt de vista, iniciatives com aquestes cada vegada són més necessàries per a assegurar un correcte desenvolupament del mercat nacional de videojocs. "A Espanya hi ha molt de talent i moltes ganes de crear, que és l'important, però el problema que tenim és que no hi ha suficients possibilitats i molta gent acaba anant-se'n a l'estranger per a poder treballar", lamenta Montserrat. «Nosaltres volem apostar per projectes que tinguin un important pes cultural i narratiu per a freemium i els videojocs per a mòbils sense profunditat, que cada vegada van a més. Volem crear marques i noms propis", segueix el director de la preincubadora.

Combatre la fugida de talent, apostar per enfortir el desenvolupament nacional o fins i tot treballar per a convertir Barcelona en la capital del videojoc indie. Level Up apareix en escena per a "aportar el nostre granet de sorra i per a donar ales a l'esperit creatiu", i, a través d'un programa de mentors especialitzats en el sector, aposta forta pel talent més jove. "El món indie és un món especial i té unes necessitats específiques, i el millor en aquest cas és apostar per una plataforma comuna en la qual es puguin compartir recursos i coneixements perquè ningú estigui sol i sense ajuda", conclou Roger Montserrat. I és que, en essència, encara que el pas del món acadèmic al món laboral és dels més complicats en qualsevol dels sectors professionals, amb propostes com la de Level Up, aquells desenvolupadors amb ganes i creativitat, tenen un aliat i un mentor al seu costat.